21. Avsiktsförklaring med Göteborgs stad avseende organisering av spårvägstrafiken (16:26)
En god kollektivtrafik är en viktig del av utvecklingen av Göteborg och Västra Götalandsregionen (VGR). Där är spårvagnstrafiken det största trafikslaget. VGR betalar sedan 2012 samtliga kostnader för spårvagnstrafiken i Göteborg.
Tanken med avsiktsförklaringen är att VGR via Västtrafik AB köper 15 procent av aktierna i Göteborgs Spårvägar AB. VGR får då en styrelseplats som är en del av bolagets presidium samt en ersättare i bolagets styrelse.
Dessutom ska VGR enligt avsiktsförklaringen:
bli ägare till spårvagnsdepåerna Rantorget, Majorna och Slottsskogen till marknadspris och om samsyn på markvärdet ej kan uppnås så upplåts marken med tomträtt
bli ägare till mark på Ringön och uppföra en ny spårvagnsdepå där
direkttilldela Göteborgs Spårvägar AB driften av spårvagnstrafiken till och med 2034
ingå banavgiftsavtal för spåranläggningen med Göteborgs stad.
Regionfullmäktige föreslås:
godkänna förslaget till avsiktsförklaring om organisering av spårvägstrafiken
ge regionstyrelsen i uppdrag att göra ett förslag till paraplyavtal med Göteborgs stad med utgångspunkt i avsiktsförklaringen
ge regionstyrelsens ordförande uppdraget att underteckna avsiktsförklaringen
ge fastighetsnämnden uppdraget att snarast förbereda övertagandet av projekt spårvagnsdepå Ringön.
Beslut: enligt förslagV reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande
Kollektivtrafik Spårväg